Veelgestelde
vragen

Veelgestelde
vragen

1. Waarom moet de druk van de cv-ketel eigenlijk hoog zijn?

Moderne cv-ketels zijn uitgerust met diverse componenten die een bepaalde druk nodig hebben voor een goede werking. De belangrijkste componenten zijn de pompen die het warme of koude water rondpompen. Vroeger werkten cv-installaties met natuurlijke convectiestromen (en dus niet met een pomp). Deze waren niet betrouwbaar omdat de convectie vaak zwakker was dan de wrijvingsweerstand. Met een pomp kan die weerstand altijd worden overwonnen.

 

Een bijkomend voordeel van moderne systemen is dat de installatie kan worden ontlucht.
Met een drukloos systeem kon dat niet of nauwelijks, wat voor veel lucht in de leidingen zorgde.

 

2. Hoe vul ik mijn cv-installatie bij?

Voor het bijvullen van de cv-ketel heb je een emmer, een doekje, een slang en een waterpomptang nodig. Zet de thermostaat eerst laag en wacht 15 minuten zodat de cv-ketel kan afkoelen.

 

Heb je een wat oudere cv-ketel met een analoge drukmeter? Haal dan de stekker uit het stopcontact. Heb je een nieuwere cv-ketel met een digitale drukmeter? Laat de stekker dan in het stopcontact zitten. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je cv-ketel hoe je in het bijvulprogramma komt.

 

  • Zoek de waterkraan in de buurt van de cv-ketel.
  • Sluit de slang aan op de waterkraan.
  • Laat de slang voorzichtig volstromen met water.
  • Sluit daarna de kraan weer.
  • Sluit de vulslang aan op de vulkraan van de cv-ketel.
  • Draai eerst de waterkraan open en daarna de vulkraan.
  • Wacht tot de drukmeter tussen de 1,5 en 2 bar staat.
  • Draai eerst de vulkraan dicht en daarna de waterkraan.
  • Houd een emmer onder de kraan voordat je de slang loskoppelt.

 

Je kunt de cv-ketel nu weer aanzetten door de stekker in het stopcontact te steken, je cv-ketel is nu bijgevuld. Ontlucht nu de radiatoren.

3. Hoe kan ik mijn radiator ontluchten?

Bij het ontluchten van je cv-ketel heb je een ontluchtingssleutel, een doekje en een dweil nodig. Voordat je gaat ontluchten, moet je je cv-installatie eerst uitschakelen. Let op dat je eerst de thermostaat uitzet en daarna pas de cv-ketel zelf. Begin altijd met de radiatoren op de begane grond en werk zo naar boven.

 

Je kunt je toestel op de volgende manier ontluchten:

 

  • Haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact.
  • Wacht 15 minuten voordat je verder gaat.
  • Zet alle radiatoren helemaal open.
  • Leg het doekje onder de radiator die je gaat ontluchten.
  • Draai met de ontluchtingssleutel het ventiel van de radiator open.
  • Wacht tot er water uit het ventiel komt.
  • Draai het ventiel weer dicht.
  • Herhaal bovenstaande stappen bij iedere radiator.

 

Na het ontluchten dien je te controleren of de drukmeter nog tussen de 1,5 en 2 bar staat. Staat de drukmeter beneden de 1,5 bar? Dan moet je cv-ketel bijgevuld worden. Hierna kun je de cv-ketel weer aanzetten door de stekker in het stopcontact te doen. Ook kun je de thermostaat weer op de gewenste temperatuur zetten.

4. Waarom tikt mijn verwarming?

Tikt je verwarming? Voor veel mensen is een tikkende verwarming een herkenbaar probleem. Dit heeft niet direct te maken met de ouderdom van je verwarmingssysteem: ook een geheel nieuw aangelegde cv-installatie kan vervelende tikgeluiden veroorzaken. Om je even gerust te stellen: het probleem is niet schadelijk voor je cv-installatie.

 

Het tikken van je verwarming wordt veroorzaakt door het uitzetten en krimpen van de leidingen. Metalen hebben immers de eigenschap om uit te zetten bij verwarming en te krimpen bij afkoeling. Dit is met het blote oog niet zichtbaar. Ook als er te veel lucht in de leidingen zit, kan dit tik- of andere vreemde geluiden veroorzaken. Zorg dus allereerst dat je de cv-installatie ontlucht.

 

Andere mogelijke oorzaken voor het tikken van je verwarming

 

  • Er knelt een leiding in een ophangbeugel.
  • De beugel waarmee je verwarming vastzit staat onder te veel spanning.
  • De leiding gaat door een te nauwe doorvoer in de vloer of muur.
  • De verwarmingsbuiten zijn over een te lange afstand niet ondersteund door een beugel, waardoor te veel druk wordt uitgeoefend op de dragende beugel.
  • Wanneer er te veel lucht in je radiator zit, wordt deze ongelijk warm. Hierdoor kan de radiator ongelijk uitzetten en dus tikgeluiden veroorzaken.

1. Waarom moet de druk van de cv-ketel eigenlijk hoog zijn?

Moderne cv-ketels zijn uitgerust met diverse componenten die een bepaalde druk nodig hebben voor een goede werking. De belangrijkste componenten zijn de pompen die het warme of koude water rondpompen. Vroeger werkten cv-installaties met natuurlijke convectiestromen (en dus niet met een pomp). Deze waren niet betrouwbaar omdat de convectie vaak zwakker was dan de wrijvingsweerstand. Met een pomp kan die weerstand altijd worden overwonnen.

 

Een bijkomend voordeel van moderne systemen is dat de installatie kan worden ontlucht.
Met een drukloos systeem kon dat niet of nauwelijks, wat voor veel lucht in de leidingen zorgde.

 

2. Hoe vul ik mijn cv-installatie bij?

Voor het bijvullen van de cv-ketel heb je een emmer, een doekje, een slang en een waterpomptang nodig. Zet de thermostaat eerst laag en wacht 15 minuten zodat de cv-ketel kan afkoelen.

 

Heb je een wat oudere cv-ketel met een analoge drukmeter? Haal dan de stekker uit het stopcontact. Heb je een nieuwere cv-ketel met een digitale drukmeter? Laat de stekker dan in het stopcontact zitten. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je cv-ketel hoe je in het bijvulprogramma komt.

 

  • Zoek de waterkraan in de buurt van de cv-ketel.
  • Sluit de slang aan op de waterkraan.
  • Laat de slang voorzichtig volstromen met water.
  • Sluit daarna de kraan weer.
  • Sluit de vulslang aan op de vulkraan van de cv-ketel.
  • Draai eerst de waterkraan open en daarna de vulkraan.
  • Wacht tot de drukmeter tussen de 1,5 en 2 bar staat.
  • Draai eerst de vulkraan dicht en daarna de waterkraan.
  • Houd een emmer onder de kraan voordat je de slang loskoppelt.

 

Je kunt de cv-ketel nu weer aanzetten door de stekker in het stopcontact te steken, je cv-ketel is nu bijgevuld. Ontlucht nu de radiatoren.

3. Hoe kan ik mijn radiator ontluchten?

Bij het ontluchten van je cv-ketel heb je een ontluchtingssleutel, een doekje en een dweil nodig. Voordat je gaat ontluchten, moet je je cv-installatie eerst uitschakelen. Let op dat je eerst de thermostaat uitzet en daarna pas de cv-ketel zelf. Begin altijd met de radiatoren op de begane grond en werk zo naar boven.

 

Je kunt je toestel op de volgende manier ontluchten:

 

  • Haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact.
  • Wacht 15 minuten voordat je verder gaat.
  • Zet alle radiatoren helemaal open.
  • Leg het doekje onder de radiator die je gaat ontluchten.
  • Draai met de ontluchtingssleutel het ventiel van de radiator open.
  • Wacht tot er water uit het ventiel komt.
  • Draai het ventiel weer dicht.
  • Herhaal bovenstaande stappen bij iedere radiator.

 

Na het ontluchten dien je te controleren of de drukmeter nog tussen de 1,5 en 2 bar staat. Staat de drukmeter beneden de 1,5 bar? Dan moet je cv-ketel bijgevuld worden. Hierna kun je de cv-ketel weer aanzetten door de stekker in het stopcontact te doen. Ook kun je de thermostaat weer op de gewenste temperatuur zetten.

 

4. Waarom tikt mijn verwarming?

Tikt je verwarming? Voor veel mensen is een tikkende verwarming een herkenbaar probleem. Dit heeft niet direct te maken met de ouderdom van je verwarmingssysteem: ook een geheel nieuw aangelegde cv-installatie kan vervelende tikgeluiden veroorzaken. Om je even gerust te stellen: het probleem is niet schadelijk voor je cv-installatie.

 

Het tikken van je verwarming wordt veroorzaakt door het uitzetten en krimpen van de leidingen. Metalen hebben immers de eigenschap om uit te zetten bij verwarming en te krimpen bij afkoeling. Dit is met het blote oog niet zichtbaar. Ook als er te veel lucht in de leidingen zit, kan dit tik- of andere vreemde geluiden veroorzaken. Zorg dus allereerst dat je de cv-installatie ontlucht.

 

Andere mogelijke oorzaken voor het tikken van je verwarming

 

  • Er knelt een leiding in een ophangbeugel.
  • De beugel waarmee je verwarming vastzit staat onder te veel spanning.
  • De leiding gaat door een te nauwe doorvoer in de vloer of muur.
  • De verwarmingsbuiten zijn over een te lange afstand niet ondersteund door een beugel, waardoor te veel druk wordt uitgeoefend op de dragende beugel.
  • Wanneer er te veel lucht in je radiator zit, wordt deze ongelijk warm. Hierdoor kan de radiator ongelijk uitzetten en dus tikgeluiden veroorzaken.

Technische Installaties Jonker BV
Westerwerf 5c
1911 JA Uitgeest

 

T: 0251 – 31 52 78
E: info@jonkerinstallatie.nl

Technische Installaties Jonker uit Uitgeest is al ruim 25 jaar gespecialiseerd totaalinstallateur en verzorgt installaties aan particuliere woningen en bedrijven zoals aannemers en het MKB.

Technische Installaties Jonker uit Uitgeest is al ruim 25 jaar gespecialiseerd totaalinstallateur en verzorgt installaties aan particuliere woningen en bedrijven zoals aannemers en het MKB.

Technische Installaties Jonker BV
Westerwerf 5c
1911 JA Uitgeest

 

T: 0251 – 31 52 78
E: info@jonkerinstallatie.nl

© 2024  Privacyverklaring
Realisatie en design website: Mikka websites | www.mikka-websites.nl